مصرف متفورمین توسط مادران ممکن است منجر به چاقی فرزندان شود

27مارس 2019- متفورمین، داروی معمولی که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود، همچنین در دوران بارداری برای مادرانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رنج می برند، تجویز می شود. مطالعه ی جدید محققان دانشگاه علوم و فناوری نروژی (NTNU) به تازگی نشان داده است که درمان با متفورمین منجر به کاهش سقط جنین و کاهش زایمان زودرس می شود.

اما یک مطالعه ی همراه با مطالعه ی محققان NTNU نشان داد کودکانی که در معرض متفورمین در رحم قرار می گیرند، ممکن است بعدا در معرض خطر بیشتری برای چاقی باشند.

پرفسورHanem ، نویسنده ی نخست این مقاله از بخش پزشکی بالینی و مولکولی NTNU گفت: ما نمی توانیم رد کنیم که این کودکان ممکن است در بزرگسالی مشکلات بهداشتی بیشتری نداشته باشند.

نتایج مطالعه ی اخیر در مجله The Lancet Child and Adolescent Health journal منتشر شده است.این نتایج بر خلاف فرضیه اصلی محققان است. آنها تصور می کردند که با توجه به شرایط رشد بهتر در رحم، خطر ابتلا به چاقی برای کودکان مادرانی که با متفورمین درمان می شوند، کمتر خواهد بود.

میلیون ها زن باردار ، بخشی به دلیلPCOS  ، اما اغلب برای درمان دیابت حاملگی از متفورمین استفاده می کنند، عوارض جانبی منفی کمی ناشی از استفاده از این دارو تاکنون گزارش شده است که هیچکدام جنین را تهدید نمی کردند. اما ما اطلاعات کمی در مورد اثرات احتمالی دراز مدت آن بر فرزندان داریم.

نمایه ی توده ی بدنی بالاتر و شکم بزرگتر

نتایج نشان می دهد که کودکان 8 ساله ای که در طی دوران جنینی خود در معرض داروی متفورمین قرار داشتند، به طور متوسط ​​دارای شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمربزرگتری نسبت به کودکان گروه کنترل بودند. در گروه کنترل به جای متفورمین به مادران دارونمای غیر فعال داده شده بود.

نمایه ی توده ی بدنی بالاتر می تواند منجر به اثرات منفی بر کودکان در مراحل بعدی زندگی شود که به بیماری های مرتبط با چاقی ربط دارد.

كودكان متولد شده از مادران مبتلا بهPCOS كه در معرض متفورمين قرار نگرفته بودند، BMI، وزن و قد بالاتری نداشتند. این کودکان هنگامی که در سن 8 سالگی بررسی شدند، اندازه ی دور کمر بزرگتری نسبت به کودکان مادران بدون PCOS داشتند. دور کمر بزرگتر با توزیع نامطلوب چربی بدنی همراه است.

این مقاله با اشاره به موارد دیگر خاطر نشان می کند که مزایای استفاده از متفورمین در دوران بارداری باید در برابر مشکلات احتمالی درازمدتی که سلامت فرزندان را تهدید می کند، سنجیده شود.

روش تحقيق

در این تحقیق 257 زن باردار (274 حاملگی) مبتلا به PCOS در طی یک دوره ی 4 ساله(از سال 2005 تا 2009) مورد بررسی قرار گرفتند. زنان در طول بارداری متفورمین یا پلاسبو دریافت کردند.

محققان قد، وزن، BMI و اندازه ی دور شکم را در 141 نفر از این کودکان در سن 5 تا 10 سالگی اندازه گیری نمودند. کودکانی که در طی دوران جنینی در معرض متفورمین قرار داشتند با کودکان گروه پلاسبو مقایسه شدند. محققان کودکان گروه پلاسبوو گروه مادران مبتلا به PCOS را با کودکان یک جمعیت مرجع نروژی مقایسه کردند.

منبع و سایت خبر:

https://geminiresearchnews.com/2019/03/common-medication-may-lead-to-obesity/

https://www.news-medical.net/news/20190327/Common-drug-may-lead-to-obesity-in-offspring.aspx